Wprowadzenie
Menedżerowie w zarządzaniu biznesem zadają dużo pytań. Czy spółka generuje zyski czy straty? Czy jest wypłacalna? Jaka część przepływów pieniężnych związana jest z działalnością operacyjną, a jaka z inwestycyjną? Odpowiedzi na te pytania dostarczają sprawozdania finansowe. Ale jak tych odpowiedzi szukać? I gdzie? O czym powie nam bilans, o czym nam powie rachunek zysków i strat, o czym nam powie rachunek przepływów pieniężnych? I czy ta wiedza jest nam w ogóle potrzebna, nawet jeśli nie zajmujemy się finansami?
Wielu menedżerów ma awersję do finansów, które kojarzą im się z trudnymi kalkulacjami i zawiłą terminologią. Jednak nie można skutecznie prowadzić biznesu bez zrozumienia finansów. Wskaźniki typu „wzrost zadowolenia klienta” czy „poprawa rozpoznawalności marki” również mają swój wymiar finansowy i bezpośrednio lub pośrednio powinny prowadzić do poprawy wskaźników finansowych. Dlatego każdy menedżer powinien rozumieć, że jego działania mają konsekwencje finansowe. Do tego niezbędne jest zrozumienie finansów.
W kursie „Zrozumienie i analiza sprawozdań finansowych” odczarujemy finanse i pokażemy, że są one dużo prostsze i łatwiejsze do zrozumienia, niż nam się to wielu wydaje. Wyjaśnimy kluczowe pojęcia oraz podstawowe kalkulacje. Krok po kroku przedstawimy, jak czytać sprawozdania finansowe, i w jaki sposób je interpretować.
Każdy właściciel firmy i niemal każdy menedżer boryka się z pytaniem: jakie zyski generuje nasz biznes? Czy może być bardziej rentowny? Czy starczy nam pieniędzy na zapłatę kontrahentom? Z czego powinniśmy finansować działalność: z własnych środków, czy z kredytów?
Dostarczane przez nas praktyczne wskazówki i narzędzia pozwolą odpowiedzieć na te i na wiele innych istotnych pytań. Zapraszam do udziału w szkoleniu.
Marcin Słomski, ACCA – ekspert w zakresie optymalizacji wartości przedsiębiorstw.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w realizacji projektów ukierunkowanych na zwiększanie wartości firm. Jest nietypowym finansistą – więcej czasu poświęca na kontakty z osobami odpowiedzialnymi za marketing i sprzedaż niż z księgowymi. Jak sam mówi – „Wartość firm jest kreowana na styku marketing‑sprzedaż‑finanse, a księgowość jedynie odzwierciedla coś, co już się stało.”
Od 2017 pełni funkcję Partnera Zarządzającego w Private Venture Partners – search fund, który we współpracy z prywatnymi inwestorami (Business Angels) inwestuje w polskie spółki. W jednej z nich (Avenir Medical Poland Sp. z o.o.) pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za finanse oraz M&A.
Marcin Słomski ma bogate doświadczenie w zakresie realizacji projektów corporate finance oraz transakcji M&A. Uczestniczył w ponad 80 projektach obejmujących przejęcia, sprzedaż i fuzje spółek, pozyskanie finansowania (wprowadzenie spółki na giełdę, emisję obligacji, pozyskanie długu), restrukturyzację zadłużenia, transakcje typu joint venture. Projekty realizował dla polskich oraz zagranicznych przedsiębiorstw zarówno w roli doradcy (CET – Clairfield International), jak również w funkcji dyrektora finansowego oraz dyrektora controllingu.
Z ICAN Institute związany od 2014 roku. Prowadzi zajęcia i warsztaty skupiające się wokół tematyki związanej z finansami, zarządzaniem wartością spółek, strategią, zarządzaniem przychodami i pricingiem. Posiada międzynarodowe kwalifikacje ACCA, studiował na INSEAD (alumni CGM’16), IE Business School (programy Private Equity oraz Venture Capital), Northwestern Kellogg School of Management (Professional Certificate in Digital Marketing).
Każdy z pracowników i menedżerów musi stale się rozwijać, aby konsekwentnie budować markę osobistą i podnosić wartość rynkową swojej firmy. ICAN Business Advisor pomaga osiągnąć zawodowy i osobisty sukces dzięki systematycznemu rozwojowi praktycznych kompetencji, dostępowi do najnowszej, eksperckiej wiedzy, praktycznym narzędziom, a także dzięki prestiżowemu certyfikatowi ICAN Institute wydawanemu po ukończeniu modułu szkoleniowego, który wzbogaci Twoje CV.
Kompetencje
W module szkoleniowym „Zrozumienie sprawozdań finansowych” nauczysz się:
oceniać kondycję finansową firmy dzięki znajomości roli bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych,
odróżniać memoriałową zasadę rachunkowości od współmierności kosztów i przychodów,
definiować aktywa i pasywa oraz ich klasyfikację na główne kategorie,
oceniać zmianę sytuacji finansowej firmy w danym czasie,
przeprowadzać analizę sprawozdania finansowego oraz wybierać odpowiednią zasadę do oceny płynności.
Po ukończeniu modułu stworzysz swój indywidualny plan wdrożenia zdobytych kompetencji, korzystając z narzędzia NOW I CAN! Plan wdrożenia kompetencji
Kryteria ukończenia modułu
Aby zaliczyć moduł „Zrozumienie sprawozdań finansowych” i otrzymać certyfikat, musisz spełnić dwa kryteria:
Przeczytać co najmniej 80% stron.
Uzyskać co najmniej 80% punktów w teście końcowym.
