Wprowadzenie
Rozwój ludzi to jedno z podstawowych zadań dobrego menedżera. To także fundamentalna potrzeba każdego z nas. Fundamentalna nie oznacza jednak, że taka sama dla wszystkich. Każdy człowiek w czym innym odnajduje radość i spełnienie; ma trochę inny pomysł na siebie – na swoje aspiracje, ambicje i plany. Pogodzenie ich z celami organizacji stanowi pewną trudność dla zarządzających – szczególnie w dzisiejszym świecie, w którym ludzie nie chcą podążać za rozkazami i chcą być traktowani podmiotowo i po partnersku. Jednocześnie jednak umiejętne prowadzenie ludzi w rozwoju sprawia, że stają się oni bardziej odpowiedzialni i samodzielni oraz potrafią wykorzystywać właściwie swój potencjał.
Jedną z ważnych metod zarządzania rozwojem ludzi jest coaching menedżerski. Czym on właściwie jest? I co świadczy o tym, że jest się dobrym coachem?
Główną zasadą coachingu menedżerskiego jest dawanie pracownikowi wolnej woli przy wyborze celów rozwojowych. Chodzi nie tylko o decyzję, co się chce osiągnąć, lecz także jak, z kim i kiedy. Na podstawie właściwie zadanych pytań, pracownik sam dochodzi do korzystnych dla siebie wniosków i rozwiązań. Ten mechanizm potwierdza regułę, że nikogo nie da się na siłę rozwinąć. W praktyce jednak często obserwujemy coś odwrotnego. Menedżerowie mają tendencję do narzucania i forsowania jedynego słusznego kierunku rozwoju swoich ludzi lub odwrotnie – w ogóle się tym tematem nie zajmują i pozostawiają pracowników samych sobie. Coaching menedżerski może pomóc w znalezieniu złotego środka. Uczy, w jaki sposób poszerzać perspektywę pracownika, a także zmotywować go do myślenia poza schematem i odkrywania dotąd niezauważalnych możliwości. To piękny i mocny proces, który buduje przy okazji głęboką relację pomiędzy menedżerem a pracownikiem.
W module „Coaching menedżerski” dowiesz się, jak zostać menedżerem–coachem. Nauczysz się stosować w praktyce coachingowy styl zarządzania, a także prowadzić efektywny dialog nastawiony na wsparcie, rozwiązywanie problemów i realizację celów. Dowiesz się, jak przeprowadzać sesje coachingowe według sprawdzonego modelu T‑GROW oraz jak dostosować sposób udzielania coachingu do pracownika i sytuacji. Poznasz także najczęstsze problemy i wyzwania związane z coachingiem menedżerskim i nauczysz się stawiać im czoła.
Serdecznie zapraszam na szkolenie!
Anna Radzikowska, MBA – trenerka biznesu, wykładowczyni, executive & leadership coach, mentorka biznesowa.
Executive Coach, trenerka biznesowa, mentorka, działaczka społeczna i inwestorka z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu w środowisku korporacyjnym i biznesie. Wspiera liderów i liderki w skutecznym zarządzaniu sobą i ludźmi w oparciu o model przywództwa skoncentrowany na człowieku (human centered leadership) poprzez projektowanie i realizowanie programów rozwojowych odpowiadających na konkretne potrzeby i cele klientów.
Przez prawie 10 lat wspierała kluczowe procesy zarządzania po przejęciu przez inwestora strategicznego (Daewoo) Fabryki Samochodów Osobowych (FSO). Uczestniczyła w jednym z największych przedsięwzięć inwestycyjnych w Polsce od jego początków, poprzez głęboki proces restrukturyzacyjny, aż po upadłość inwestora koreańskiego i pozyskanie nowego partnera strategicznego ukraińskiej firmy UKR‑AVTO.
W 2003 roku została współzałożycielką i prezeską warszawskiej sieci kawiarni, którą prowadziła przez 15 lat. Zarządzała 30 osobowym zespołem pracowników, była odpowiedzialna za wszystkie procesy biznesowe, w tym m.in. za rekrutację i szkolenie personelu, finanse firmy, rozwój produktu, strategię marketingową.
W 2016 roku rozpoczęła się jej przygoda z coachingiem biznesowym. Od 2018 roku pracuje jako wykładowczyni w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Współpracuję z firmami szkoleniowymi jako trenerka biznesowa, gdzie uczestniczy w procesach tworzenia skrojonych na miarę programów rozwojowych. Wspiera liderów i liderki zarówno indywidualnie, jak i w organizacjach w różnych branżach, takich jak konsulting, energia, IT, usługi, FMCG, farmacja, fintech, bankowość, budownictwo.
Każdy z pracowników i menedżerów musi stale się rozwijać, aby konsekwentnie budować markę osobistą i podnosić wartość rynkową swojej firmy. ICAN Business Advisor pomaga osiągnąć zawodowy i osobisty sukces dzięki systematycznemu rozwojowi praktycznych kompetencji, dostępowi do najnowszej, eksperckiej wiedzy, praktycznym narzędziom, a także dzięki prestiżowemu certyfikatowi ICAN Institute wydawanemu po ukończeniu modułu szkoleniowego, który wzbogaci Twoje CV.
Kompetencje
Moduł szkoleniowy „Coaching menedżerski” pomoże Ci rozwinąć praktyczne kompetencje. Nauczysz się:
stosować w praktyce coachingowy styl zarządzania;
prowadzić efektywny dialog nastawiony na wsparcie, rozwiązywanie problemów i realizację celów;
przeprowadzać sesje coachingowe według sprawdzonego modelu T‑GROW;
dostosowywać sposób udzielania coachingu do pracownika i sytuacji;
rozwiązywać najczęstsze problemy związane z coachingiem menedżerskim.
Po ukończeniu modułu stworzysz swój indywidualny plan wdrożenia zdobytych kompetencji, korzystając z narzędzia NOW I CAN! Plan wdrożenia kompetencji.
Kryteria ukończenia modułu
Aby zaliczyć moduł „Coaching menedżerski” i otrzymać certyfikat, musisz spełnić dwa kryteria:
Przeczytać co najmniej 80% stron.
Uzyskać co najmniej 80% punktów w teście końcowym.