Wprowadzenie
Prowadzenie działalności biznesowej wymaga efektywnego planowania na poziomie strategicznym i operacyjnym. W codziennym zarządzaniu potrzebny jest jednak szczegółowy plan, który określa krótkoterminowe cele. Przełożenie strategii firmy na krótkie odcinki czasu oraz doprecyzowanie założeń na poziomie operacyjnym odbywa się w procesie budżetowania. Budżet będący efektem tego procesu jest szczegółowym planem działania firmy - na kilka lub kilkanaście miesięcy, który odzwierciedla finansowe efekty założeń biznesowych.
Odpowiedzialność budżetowa w różnych częściach organizacji jest różna. Jeżeli jesteś dyrektorem sprzedaży, twoja odpowiedzialność będzie związana z osiągnięciem określonego poziomu przychodów i marż przy jednoczesnej kontroli kosztów sprzedaży. Jeżeli jesteś odpowiedzialny za zakupy, twoim celem będzie pozyskanie odpowiednich towarów w cenach, które pozwolą bezpośrednio wpływać na marże. Jeżeli odpowiadasz natomiast za finanse, twoją odpowiedzialnością będzie kontrola płynności oraz zabezpieczenie niezbędnych źródeł finansowania.
Niezależnie od funkcji sprawowanej w organizacji, twoja działalność będzie miała większe bądź mniejsze przełożenie na końcowy wynik firmy. Poziom realizacji celów określonych w budżecie może być jednocześnie podstawą do oceny działalności twojego zespołu. Od tego może być uzależnione twoje wynagrodzenie oraz rozwój twojej kariery zawodowej. Tym ważniejsza jest zatem umiejętność sporządzenia realistycznych budżetów.
W tym szkoleniu przedstawimy proces budżetowania oraz określimy kluczowe elementy budżetu. Wyjaśnimy, jak rozumieć koszty i ich specyfikę oraz w jaki sposób możemy określać rentowność działalności. Pokazujemy, jak przeprowadzić proces budżetowania krok po kroku oraz udostępnimy narzędzia do wykorzystania w codziennej praktyce. Zapraszam do udziału w szkoleniu „Budżetowanie”.
Marcin Słomski, ACCA – ekspert w zakresie optymalizacji wartości przedsiębiorstw.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w realizacji projektów ukierunkowanych na zwiększanie wartości firm. Jest nietypowym finansistą – więcej czasu poświęca na kontakty z osobami odpowiedzialnymi za marketing i sprzedaż niż z księgowymi. Jak sam mówi – „Wartość firm jest kreowana na styku marketing‑sprzedaż‑finanse, a księgowość jedynie odzwierciedla coś, co już się stało.”
Od 2017 pełni funkcję Partnera Zarządzającego w Private Venture Partners – search fund, który we współpracy z prywatnymi inwestorami (Business Angels) inwestuje w polskie spółki. W jednej z nich (Avenir Medical Poland Sp. z o.o.) pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za finanse oraz M&A.
Marcin Słomski ma bogate doświadczenie w zakresie realizacji projektów corporate finance oraz transakcji M&A. Uczestniczył w ponad 80 projektach obejmujących przejęcia, sprzedaż i fuzje spółek, pozyskanie finansowania (wprowadzenie spółki na giełdę, emisję obligacji, pozyskanie długu), restrukturyzację zadłużenia, transakcje typu joint venture. Projekty realizował dla polskich oraz zagranicznych przedsiębiorstw zarówno w roli doradcy (CET – Clairfield International), jak również w funkcji dyrektora finansowego oraz dyrektora controllingu.
Z ICAN Institute związany od 2014 roku. Prowadzi zajęcia i warsztaty skupiające się wokół tematyki związanej z finansami, zarządzaniem wartością spółek, strategią, zarządzaniem przychodami i pricingiem. Posiada międzynarodowe kwalifikacje ACCA, studiował na INSEAD (alumni CGM’16), IE Business School (programy Private Equity oraz Venture Capital), Northwestern Kellogg School of Management (Professional Certificate in Digital Marketing).
Każdy z pracowników i menedżerów musi stale się rozwijać, aby konsekwentnie budować markę osobistą i podnosić wartość rynkową swojej firmy. ICAN Business Advisor pomaga osiągnąć zawodowy i osobisty sukces dzięki systematycznemu rozwojowi praktycznych kompetencji, dostępowi do najnowszej, eksperckiej wiedzy, praktycznym narzędziom, a także dzięki prestiżowemu certyfikatowi ICAN Institute wydawanemu po ukończeniu modułu szkoleniowego, który wzbogaci Twoje CV.
Kompetencje
Moduł szkoleniowy „Budżetowanie” pomoże Ci rozwinąć praktyczne kompetencje. Nauczysz się:
określać rolę budżetowania w organizacji,
decydować, jaki sposób budżetowania i jaka metoda rozliczania kosztów będzie optymalnym rozwiązaniem dla firmy,
wskazywać najważniejsze kwestie, które należy uwzględnić podczas opracowywania prognozy przychodów,
przygotowywać budżet krok po kroku,
porównywać plany i wyniki oraz analizować odchylenia.
Po ukończeniu modułu stworzysz swój indywidualny plan wdrożenia zdobytych kompetencji, korzystając z narzędzia NOW I CAN! Plan wdrożenia kompetencji
Kryteria ukończenia modułu
Aby zaliczyć moduł „Budżetowanie” i otrzymać certyfikat, musisz spełnić dwa kryteria:
Przeczytać co najmniej 80% stron.
Uzyskać co najmniej 80% punktów w teście końcowym.
