Wprowadzenie
Dzień Dobry. Nazywam się Marcin Słomski i mam przyjemność zaprosić was do wzięcia udziału w kursie Podstawy wyceny przedsiębiorstw.
Prowadzenie działalności biznesowej wiąże się z określaniem i wdrażaniem strategii, która ma prowadzić do wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Jest to jedno z podstawowych założeń prowadzenia działalności komercyjnej. Menedżerowie reprezentujący w spółce właścicieli (udziałowców i akcjonariuszy) muszą podejmować zatem decyzje biznesowe, które powinny się przekładać na wzrost lub optymalizację wartości spółki.
Właściciele prywatni, którzy zarządzają swoim biznesem, często stają przed dylematem, czy prowadzić dalej działalność, czy może sprzedać spółkę? A jeżeli tak, to za jaką cenę? Jest to szczególnie istotne wyzwanie w sytuacji, w której w spółce nie ma sukcesora.
Niektórzy z nas odkrywają w sobie gen przedsiębiorczości i podejmują działania związane z rozwojem własnego biznesu. Wiąże się to często z koniecznością pozyskania finansowania.
Każda z tych sytuacji i okoliczności biznesowe są inne. Wspólnym mianownikiem jest dyskusja na temat wartości. Wielu menedżerów uważa, że wycena jest „czarną magią” i wiedzą tajemną zarezerwowaną tylko dla finansistów. Czy jest to prawda? Znajomość technik związanych z wyceną przedsiębiorstw można porównać do nauki języka obcego. Znajomość języka angielskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego czy chińskiego jest nam potrzebna do komunikacji, które jest niezbędna do prowadzenia relacji biznesowych. Podobnie jest ze znajomością technik wyceny. Są to narzędzia, które mają wspierać proces podejmowania decyzji biznesowych. Zrozumienie podstaw i specyfiki narzędzi, które możemy wykorzystać do oceny wartości jest zatem równoznaczne z poznaniem podstaw języka obcego. Wycena jest językiem finansów i biznesu. Chcąc zatem świadomie kreować wartość w przedsiębiorstwach, w które jesteśmy zaangażowani, powinniśmy poznać język wyceny. Istnieje wiele różnych metod i podejść do określenia wartości przedsiębiorstwa. Każda z nich ma zastosowanie w innych okolicznościach. Każda z nich ma swoje wady i zalety.
W tym szkoleniu przedstawimy wam trzy główne podejścia do wyceny. Wyjaśnimy, na czym polega wycena metodą skorygowanych aktywów netto, metodą porównawczą oraz metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Wyjaśnimy, na co zwrócić uwagę w procesie wyceny spółki i w jaki sposób interpretować otrzymane wyniki.
Kurs „Podstawy wyceny przedsiębiorstw” bazuje na wiedzy i umiejętnościach, które zostały omówione w modułach „Zrozumienie i analiza sprawozdań finansowych” oraz „Ocena ekonomiczna projektów”. Przed rozpoczęciem tego kursu rekomendowane jest wcześniejsze zapoznanie się z tymi modułami.
Kursy iCAN Business Advisor oparte są na doświadczeniach ekspertów merytorycznych oraz praktyków biznesowych. Otrzymacie od nas nie tylko materiały merytoryczne, ale również praktyczne narzędzia i wskazówki możliwe do praktycznego zastosowania w działalności biznesowej.
Zapraszam do udziału w szkoleniu.
Marcin Słomski, ACCA – ekspert w zakresie optymalizacji wartości przedsiębiorstw.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w realizacji projektów ukierunkowanych na zwiększanie wartości firm. Jest nietypowym finansistą – więcej czasu poświęca na kontakty z osobami odpowiedzialnymi za marketing i sprzedaż niż z księgowymi. Jak sam mówi – „Wartość firm jest kreowana na styku marketing‑sprzedaż‑finanse, a księgowość jedynie odzwierciedla coś, co już się stało”.
Od 2017 pełni funkcję Partnera Zarządzającego w Private Venture Partners – search fund, który we współpracy z prywatnymi inwestorami (Business Angels) inwestuje w polskie spółki. W jednej z nich (Avenir Medical Poland Sp. z o.o.) pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za finanse oraz M&A.
Marcin Słomski ma bogate doświadczenie w zakresie realizacji projektów corporate finance oraz transakcji M&A. Uczestniczył w ponad 80 projektach obejmujących przejęcia, sprzedaż i fuzje spółek, pozyskanie finansowania (wprowadzenie spółki na giełdę, emisję obligacji, pozyskanie długu), restrukturyzację zadłużenia, transakcje typu joint venture. Projekty realizował dla polskich oraz zagranicznych przedsiębiorstw zarówno w roli doradcy (CET – Clairfield International), jak również w funkcji dyrektora finansowego oraz dyrektora controllingu.
Z ICAN Institute związany od 2014 roku. Prowadzi zajęcia i warsztaty skupiające się wokół tematyki związanej z finansami, zarządzaniem wartością spółek, strategią, zarządzaniem przychodami i pricingiem. Posiada międzynarodowe kwalifikacje ACCA, studiował na INSEAD (alumni CGM’16), IE Business School (programy Private Equity oraz Venture Capital), Northwestern Kellogg School of Management (Professional Certificate in Digital Marketing).
Każdy z pracowników i menedżerów musi stale się rozwijać, aby konsekwentnie budować markę osobistą i podnosić wartość rynkową swojej firmy. ICAN Business Advisor pomaga osiągnąć zawodowy i osobisty sukces dzięki systematycznemu rozwojowi praktycznych kompetencji, dostępowi do najnowszej, eksperckiej wiedzy, praktycznym narzędziom, a także dzięki prestiżowemu certyfikatowi ICAN Institute wydawanemu po ukończeniu modułu szkoleniowego, który wzbogaci Twoje CV.
Kompetencje
Moduł szkoleniowy „Podstawy wyceny przedsiębiorstw” pomoże Ci rozwinąć praktyczne kompetencje. Nauczysz się:
obliczać stopę zwrotu z inwestycji za pomocą wskaźnika ROI,
oceniać wartość przedsiębiorstwa z różnych perspektyw,
wyceniać wartość przedsiębiorstwa metodą majątkową,
wyceniać wartość przedsiębiorstwa metodą porównawczą,
wyceniać wartość przedsiębiorstwa metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych.
Kryteria ukończenia modułu
Aby zaliczyć moduł „Podstawy wyceny przedsiębiorstw” i otrzymać certyfikat, musisz spełnić dwa kryteria:
Przeczytać co najmniej 80% stron.
Uzyskać co najmniej 80% punktów w teście końcowym.
